APPLICATION OF THE TRAINING METHOD IN THE INTERCULTURAL FOREIGN-LANGUAGE EDUCATION AND MENTORING OF STUDENTS – LINGUISTS (ON MATERIALS OF THE GERMAN LANGUAGE)

Research output: Contribution to journalArticleResearchpeer-review

Abstract

The article is devoted to the description and opportunities of application of training technologies in the process of intercultural foreign-language education and mentoring of students – linguists. The article presents an analysis of the method of intercultural learning, describes the main components of training and specifics of their application in the field of intercultural foreign-language education and mentoring. The method of intercultural training is one of the most effective tools of development of the intercultural competence of students in the western countries, especially in Germany. In some Russian higher education institutes there is a discipline “The theory and practice of intercultural communication” in the plan of study of students-linguists. But in the most of these institutes a goal of this discipline is studying of the basic theoretical postulates of intercultural communication. In the West, particularly in Germany, studying of the intercultural communication’s theory is carried out on an equal basis with capture of practical components of intercultural education and mentoring, providing development of intercultural skills. The practical aspect of intercultural education and mentoring can also be widely adopted in Russia, mainly within educational process of future specialists in the field of linguistics and translation. The method of training is considered as the element of practical intercultural education and mentoring. It allows applying and fulfilling the studied theoretical bases of the discipline “Theory and practice of intercultural communication”. Thereby this method could provide an effective development of intercultural foreign-language skills of students of the linguistic fields of study.
Translated title of the contributionAPPLICATION OF THE TRAINING METHOD IN THE INTERCULTURAL FOREIGN-LANGUAGE EDUCATION AND MENTORING OF STUDENTS – LINGUISTS (ON MATERIALS OF THE GERMAN LANGUAGE)
Original languageRussian
Pages (from-to)141-147
Number of pages7
JournalВестник Томского государственного педагогического университета
Issue number6 (183)
DOIs
Publication statusPublished - 2017

Fingerprint

training method
German language
language education
mentoring
intercultural communication
foreign language
intercultural education
student
intercultural skills
intercultural learning
linguistics
communication theory
field of study
Russia
education

Level of Research Output

  • VAK List

Cite this

@article{2cecb5a20e8e41be97a2d6cfe4b71f6e,
title = "ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДА ТРЕНИНГА В МЕЖКУЛЬТУРНОМ ИНОЯЗЫЧНОМ ОБУЧЕНИИ И ВОСПИТАНИИ СТУДЕНТОВ-ЛИНГВИСТОВ (НА МАТЕРИАЛАХ НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКА)",
abstract = "Описываются возможности применения тренинговых технологий в процессе межкультурного иноязычного обучения и воспитания студентов-лингвистов. Дается анализ метода межкультурного тренинга, основных компонентов тренинга и особенностей их применения в области межкультурного иноязычного обучения и воспитания. Метод тренинга рассматривается как элемент практического межкультурного обучения и воспитания, позволяющий применять и отрабатывать изученные теоретические основы дисциплины «Теория и практика межкультурной коммуникации», тем самым обеспечивая эффективное развитие межкультурных иноязычных навыков студентов лингвистических направлений подготовки.",
author = "Белозерова, {Анна Алексеевна}",
year = "2017",
doi = "10.23951/1609-624X-2017-6-141-147",
language = "Русский",
pages = "141--147",
journal = "Вестник Томского государственного педагогического университета",
issn = "1609-624X",
publisher = "Томский государственный педагогический университет",
number = "6 (183)",

}

TY - JOUR

T1 - ПРИМЕНЕНИЕ МЕТОДА ТРЕНИНГА В МЕЖКУЛЬТУРНОМ ИНОЯЗЫЧНОМ ОБУЧЕНИИ И ВОСПИТАНИИ СТУДЕНТОВ-ЛИНГВИСТОВ (НА МАТЕРИАЛАХ НЕМЕЦКОГО ЯЗЫКА)

AU - Белозерова, Анна Алексеевна

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Описываются возможности применения тренинговых технологий в процессе межкультурного иноязычного обучения и воспитания студентов-лингвистов. Дается анализ метода межкультурного тренинга, основных компонентов тренинга и особенностей их применения в области межкультурного иноязычного обучения и воспитания. Метод тренинга рассматривается как элемент практического межкультурного обучения и воспитания, позволяющий применять и отрабатывать изученные теоретические основы дисциплины «Теория и практика межкультурной коммуникации», тем самым обеспечивая эффективное развитие межкультурных иноязычных навыков студентов лингвистических направлений подготовки.

AB - Описываются возможности применения тренинговых технологий в процессе межкультурного иноязычного обучения и воспитания студентов-лингвистов. Дается анализ метода межкультурного тренинга, основных компонентов тренинга и особенностей их применения в области межкультурного иноязычного обучения и воспитания. Метод тренинга рассматривается как элемент практического межкультурного обучения и воспитания, позволяющий применять и отрабатывать изученные теоретические основы дисциплины «Теория и практика межкультурной коммуникации», тем самым обеспечивая эффективное развитие межкультурных иноязычных навыков студентов лингвистических направлений подготовки.

UR - http://elibrary.ru/item.asp?id=29273707

U2 - 10.23951/1609-624X-2017-6-141-147

DO - 10.23951/1609-624X-2017-6-141-147

M3 - Статья

SP - 141

EP - 147

JO - Вестник Томского государственного педагогического университета

JF - Вестник Томского государственного педагогического университета

SN - 1609-624X

IS - 6 (183)

ER -